Det natursköna området kring Edsken masugn och
mellan denna och Edsken camping, vid sjön Edsken,
har i ett antal år diskuterats som ett möjligt
och lämpligt nytt område att bo och verka i Hofors.
Området ligger 4 km väster om Hofors centrum och
medger vackra omgivningar och utsikt över sjön.
I översiktsplanen för Hofors 2021–2040 (översiktsplanen
är under framtagande) står Edsken med som
ett föreslaget område för ny bebyggelse.
Svea Skog, som äger marken, är villiga att sälja relevant
område. Det är till stora delar nyligen avverkat.
Förslag till köpeavtal är förberett. En exploatör
är tilltänkt.
Hofors kommun initierade att låta genomföra en förstudie
till planläggning av området.
Förstudien har genomförts, på uppdrag av kommunen,
av arkitekter Maria Block och Nils Söderlund,
båda arkitekter SAR/MSA med lång erfarenhet av
olika skeden i samhällsplanering och byggande.
Förstudien har resulterat i denna rapport. Den har
föregåtts av en heldags workshop med olika intressenter
i Hofors, både privata och offentliga, och ett
flertal olika möten med personer i relevanta befattningar,
t ex länsstyrelsen, samhällsplaneringssektorn,
företrädare för näringslivet, allmännyttan, länsoch
hembygsmuseum, samt tilltänkt exploatör.
Förstudien syftar till att undersöka förutsättningar
för Edsken Strand och belysa behovet av ytterligare
arbete samt olika undersökningar inför en planprocess.
Förstudien är genomförd under kvartal 2 2022.
Maria Block
Nils Söderlund
I projektet DIVERCITY samverkar 19 organisationer för att bana väg för fler byggemenskaper i Sverige. Arkitektkontor Nils Söderlund är en av projektparterna. Målet är att förbättra förutsättningarna för byggemenskaper genom utveckling av policy och tjänster/verktyg, främst riktade till byggrupper och kommuner.
En Byggemenskap är en grupp människor som utifrån sina egna ambitioner tillsammans planerar, låter bygga och senare använder en byggnad. Alla gruppers visioner bidrar till en diversitet och mångfald i utbudet av bostäder och livsmiljöer.
Oskarshamns kommuns Bildningsnämnd har undersökt fyra platser i de nordöstra delarna av Oskarshamns tätort för att utreda om de kan vara aktuella med avseende på att bygga en F-9 skola för närmare 1000 elever inklusive en fullstor idrottshall. De fyra alternativ som undersökts benämns Repslagarhuset, Bomans, Länsmansängen och Havslätt. Av dessa alternativ så har nämnden förordat att utreda Länsmansängen vidare.
Vid ett byggande av en ny skola är önskemålet att idrottshallen som byggs med fullstora mått, 40x20 m [1]. Enligt [4] krävs det en hallyta på 46x32 m för att på bästa sätt tillfredsställa både idrottsföreningarnas och skolans behov. Beroende på om en idrottshall byggs enligt [1] eller [2] så krävs det en yta på mellan 2 000 och 3 000 kvm. För den vidare studien antas 3 000 kvm
Total BTA: 11 700 + 3 000 = 14 700 kvm.
Kommunen planerar att förtäta, komplettera service i Kassmyra och skapa mer sammanhängande stadsbygd med en väg- och bebyggelsestruktur som länkar samman stadsdelar med varandra.
Det är bra! Men hur ser målbilden ut? Vilka förebilder ser vi? Hur vill medborgare i Botkyrka bo och verka? Hur kan medborgare vara med och påverka processen?
Centerpartiet i Botkyrka vill vara en del i denna process och har därför tagit fram den här visionen för Kassmyra.
Idéförslaget är framtaget tillsammans med Arkitektkontor Nils Söderlund AB
Perspektiv Anton Kolbe
Ny stadsdel
Kassmyra grustag, väg 225, samt ett antal kommunala vägar, bostäder, mindre verksamhetsområden och grönytor utvecklas i denna skiss till en småstad bestående av kvarter, gator och torg i en mix av bostäder, verksamheter och service.
Läget ger de bästa betingelser, det här är en fantastisk plats med bussförbindelse och närhet till en mycket vacker uppvuxen grönska - detta blir en ny stadsdel mellan Tumba tätort och lantliga Grödinge.
Vårt förslag ser i punktform ut så här:
Delar av Dalvägen och Skräcklingevägen byggs om till gator med trottoar, hållplatstorg, 4-6 våningshus med blandade verksamheter.
Sekvenser av hållplatstorg gör kollektivtrafiken till huvudfåra. Plats för service i bottenvåningarna och gäst- och kundparkering.
Kassmyras centrala delar får en tät och låg bebyggelse. Varierade kvartersstorlekar ger olika egenskaper och frihetsgrader. Enkla hus med tillbyggnadsmöjlighet gör det möjligt att komplettera alltefter familjens växande kassa. Redan från början formar husen en rikedom av upplevelser i gränder och på små torg. Etableringar som förskola, lss-boende, byggemenskaper, verksamheter i bottenvångarba underlättas.
Ge plats och planera för lokalsamhället – gångavstånd till busshållplats, förskola, lek/spel/träning, odling/park, litet torg med service och korta resor till målpunkter, skola, arbete, service.
Offentliga gator och privata gårdar.. ”Eyes on the street” - Om möjligt verksamheter i bottenplan, entréer och kök/vardagsrum mot gatan ger trygghet och rikt liv.
Parkering löses i de centrala lägre delarna på egen tomt, eller i små gemensamma parkeringsgårdar för respektive kvarter. Gästparkering på gatorna. Parkeringen längs Dalvägen och Skräcklingevägen, som blir högre exploaterade, löses framför allt med p-hus och källargarage men även viss del markparkering är möjlig.
Gröna ytor bevaras och ges skiftande karaktärer som skog, park, öppna ängar och fält. Vinterskogen och Lida naturreservat binds samman med ett grönt stråk. Odling uppmuntras och ges plats på egna tomten, i det egna kvarteret och även som koloniträdgårdar.
Blandat ägande och olikstora lägenheter ger en blandning av åldrar och kategorier.
Byggnader och verksamheter inom projektområdet sparas om möjligt.
Exploateringssamverkan
Kassmyra är stort och har många fastighetsägare med olikstora fastigheter med tillhörande fastighetsgränser. Inledningsvis är det viktigt att fastighetsägarna tillsammans med kommunen samlas för gemensamma mål för Kassmyra där målen säkras med avtal och processplaner. Genom att använda exploateringssamverkan kan man placera in fler hus med bibehållen god miljö än vid annan planering. Det förbättrar ekonomin. Med god ekonomi får man råd att satsa på gemensamma anläggningar som ökar användbarheten av området och är även värdefulla för det sociala livet. Exploateringssamverkan genomförs av en lantmäteriförrättning där kostnader och intäkter fördelas mellan fastighetsägarna och fastighetsindelningen ändras enligt framkomna planer.
Ekologisk profil
Anpassa husen till platsen och naturen. Hushåll med resurser som material, energi och vatten. Bygg hus som är sunda att vara i, inga skadliga kemikalier eller partiklar.
Ta hänsyn till klimatgasutsläpp och balansera/kompensera för de oundvikliga.
Låt allt gå i kretslopp: material, produkter och avlopp. Bygg materialsnålt med växtbaserade material som trä. Använd robusta lowtech-lösningar med litet underhåll där det är gynnsamt och högeffektiv hightech där den gör nytta. Fatta medvetna beslut.
Blandade verksamheter (bostäder, arbetsplatser och service) och mångfald stöds bland annat genom attraktiva platser för näringsliv, service och kulturverksamhet med stark lokal identitet och små investeringströsklar.
Komplettering i stället för förtätningar. Bygg det som saknas i stället för det som redan finns, och i en mänsklig skala.
Stöd idéburna bostadsaktörer som byggemenskaper, självbyggeri och bogemenskaper
(se t ex https://byggemenskap.se; https://tjorn.egnahemsfabriken.se‚ http://kollektivhus.se).
Bra standard för gång och cykel är en grundsten för platser som är populära att leva på, vilket ger attraktiva miljöer. 15 minuters staden: städer satsar på närhet till funktioner och kvalitéer lokalt.
Vi har ett nytt mobilitetslandskap, bilens roll i staden ifrågasätts, lokalsamhällets betydelse ökar, det blir allt större fokus på gång och cykel.
Ytor och mängder:
I strategiska lägen kan service liksom smärre verksamheter uppstå, vilket bör understödjas genom uppmuntrande detaljplaneregler och markanvisningspolicy.
Varierande upplåtelseformer och lägenhetstyper uppmuntras.
4-6 VÅNINGAR
Area 180.000 m2/
Exploateringstal 0,8
150.000 m2/ BTA
1,400 lägenheter
18.000 m2 verksamheter
P-hus/markparkering
CA 2,5 VÅNINGAR
Area 700.000 m2/
Exploateringstal 0,4
280.000 m2/ BTA
2,700 lägenheter
28.000 m2 verksamheter
markparkering
TOTALT
Area 880.000 m2/
430.000 m2/ BTA
4.100 lägenheter
43.000 m2 verksamheter
Dessa siffror är att betrakta som ett förslag och kan justeras+/- 30%, utan att planens grundprinciper ändras.
Järfälla Kommun planerar för hållbara gränssnitt mellan stad och land.
2014/2013
Järfälla har fått projektpengar från Delegationen för hållbara städer för studier kring hållbar stadsutveckling.
Roll: Projektledare. Tillsammans med Arken Arkitekter, Ekologigruppen och Trivector ab.
Upprättande av detaljplan med beställare och ägare Christopher McDermott, Runsten Equestrian & Haninge kommun 2011-2012, i form av: Planbeskrivning, Genomförandebeskrivning, Gestaltningsprogram, Plankartor, Illustrationsplan, samt bilagor.
Tillsammans med:
Varis Bokalders, Ekokultur Konsulter AB
Ingrid Reppen, Arkitektur + Development AB
Camilla Schlyter,
Schlyter-Gezelius Arkitektkontor AB
Maria Block, Block Arkitektkontor
Jana Zupanc, Malva Landskap
www.haninge.se/runsten
Norra Saltskog - Daldockan 1 - Södertälje
Förstudie till detaljplanearbetet 2020 för Rikshem tillsammans med Rekoark
Som komplement till den befintliga glesa villabebyggelsen bygger HSB här en tätare men ändock frodigt grön trädgårdsstad.
Begreppet trädgårdsstad beskriver den typ av bebyggelse som, i Stockholm, bland annat kan påträffas i Gamla Enskede, Enskededalen, Äppelviken och Smedslätten.
2000-2002
Första pris i kommunens arkitekttävling för att planera Nya Hemmeslöv går till förslaget Å-stad i Båstad. De vinnande tävlingsarkitekterna kommer från Joachim Eble Architektur i Tyskland med Arkitektkontor Nils Söderlund AB, Ekokultur konsulter AB och Hyco Verhaagen Garten und Landschaftsarchitect
Stadsplaneutredning och påbörjad detaljplan.2011
I december 2009 fattade exploateringsnämnden beslut att anvisa mark längs gatan till Veidekke Bostad AB samt Wasted Space AB. Stadsbyggnadsnämnden beslutade i januari 2010 att inleda planarbete och att programförslaget ska utvecklas i en fördjupad medborgarinflytandeprocess.
Stockholms stad anlitade i maj 2010 konsultfirman John Thompson & Partners (JTP), som är experter på att jobba med fördjupat medborgarinflytande, för att leda processen. I detta projekt har JTP anlitat bland annat Arkitektkontor Nils Söderlund som svenska samarbetspartners.
Hamnviken, Nynäshamn, Detaljplanearbete för ny stadsdel. Stadsdel vid havet. Strandpromenad, bryggor och hamntorg kan ge profil åt stadsdelen. 300 nya bostäder innebär inte bara ett gott hemvist för nya boende, utan skapar också utflyktsmål, strandcafé och bryggor för kringboende.
Läget mot Hamnviken ger de bästa betingelser. Det här är en fantastisk plats: stränderna, skärgården, naturen, närhet till Nynäshamn. Handläggande arkitekt.
Lägg till beskrivning